torstai 20. marraskuuta 2014

Karjalanpiirakoita Marttatyyliin

Eräs tuttavani nauroi tänään makeasti kun sanoin olleeni eilen Marttaillassa. Käsite "Martta" ei kuulemma sovi mitenkään siihen mielikuvaan mikä hänellä minusta on. Vaan minäpä luulen että hänellä on ihan väärä käsitys siitä mitä Marttailu on :)

Olen joskus blogannut että Marttailu ei ole mummojen hommaa. Silloin meinaan Marttareissussa oli mukana meikäläisen innokas eskarilainen. Lähti muuten toisenkin kerran mukaan kun oli ollut ekalla kerralla niin kiinnostava retki.

Nyt bloggaan puolestaan että Marttailu on itse asiassa varsin ajan hermolla tapahtuvaa toimintaa. Kädentaidot on in, itse tehty on in, kotoilu on in, ja eilen karjalanpiirakoiden leipominen oli in. Ja tulee olemaan jatkossakin.

Parisenkymmentä Marttaa kokoontui paikallisen koulun köksäluokkaan piiraita paistamaan. Mukana oli pro-tason pyörittäjiä ja ensikertalaisia. Vinkit vaihtuivat, taikina muutti muotoaan ja piiraat paistuivat. Niin, ja sen jälkeen ne voideltiin runsaalla voisulalla ja naposteltiin kahvin kera. Pussukallinen lähti vielä jokaisen leipojan mukaan kotiin viemisiksi. Hitsin herkullista! Rapeaa ja rasvaista. Ei muuten saa Hesestä semmoista herkkua!


Jos tuli yhtään sellainen fiilis että tuotahan voisi kokeilla, niin ota ihmeessä yhteys paikalliseen Marttayhdistykseen ja liity mukaan. Yllätyt varmasti iloisesti. Minä, anti-leipoja, anti-kotitalousihminen ja anti-kultturelli olen saanut monta hienoa elämystä Martoissa ja osallistunut minulle sopivalla tavalla hyväntekeväisyyteenkin - kudoin sukkia Marttakeräykseen. Sen mä osaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti